Τετάρτη
06.07.2022

Τι σημαίνει για την οικονομία η έξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία και η συνέχιση της ρήτρας διαφυγής

Η εξαίρεση που επιτρέπει στη χώρα να προχωρήσει σε ευέλικτες πολιτικές. Πώς διαμορφώνονται πλέον οι σχέσεις μας με τους θεσμούς και τις αγορές. Οι κρίσιμες ημερομηνίες

Συνέχιση των ευέλικτων πολιτικών και το 2023 ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προκύπτουν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία φέρνει η απόφαση της Ε.Ε. για επέκταση της ρήτρας διαφυγής, ενώ η έξοδος της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία των θεσμών, εδραιώνει τη θέση της χωράς στις διεθνείς αγορές και φέρνει ένα βήμα πιο κοντά τον στόχο για απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας.

Η Κομισιόν έχει προτείνει την παράταση της ρήτρας διαφυγής το 2023 και απενεργοποίησή της το 2024. Ωστόσο, έχει καταστήσει σαφές ότι οι χώρες με υψηλό χρέος, όπως η Ελλάδα, θα πρέπει να δείξουν προσοχή στη λήψη στοχευμένων μέτρων και επιστροφή σε πλεονάσματα με στόχο τη μείωση του χρέους.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τον Μάρτιο έχει συμφωνηθεί από τους υπουργούς Οικονομικών ότι το 2023, λόγω της άνευ προηγουμένου αβεβαιότητας, οι πολιτικές θα παραμείνουν ευέλικτες όμως όχι το ίδιο υποστηρικτικές όπως τα προηγούμενα χρόνια. Πρακτικά όμως, οι υπερχρεωμένες χώρες, όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, θα βρεθούν σε ένα ειδικό καθεστώς: Θα υπάρχει μεν ευελιξία στις πολίτικες πιθανός συνδυαστικά όμως με ένα πλαφόν στις κρατικές δαπάνες που θα μπορούν να γίνουν.

Όπως άλλωστε εξήγησε και ο ίδιος ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής για θέματα Οικονομίας, Βλάντις Ντομπρόβσκις «η ρήτρα γενικής διαφυγής δεν αναστέλλει τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ, ούτε το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Στην περίπτωση υψηλού χρέους, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, η καθοδήγησή μας είναι ότι η αύξηση των τρεχουσών δαπανών θα πρέπει να είναι κάτω από τη δυνητική μεσοπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη. Για τις χώρες με χαμηλό ή μεσαίο χρέος, οι τρέχουσες δαπάνες δεν πρέπει να υπερβαίνουν τη μεσοπρόθεσμη αύξηση των δαπανών».

Αυτός ο κανόνας σημαίνει για την Ελλάδα ότι η επιτρεπόμενη αύξηση των τρεχουσών δαπανών του προϋπολογισμού θα είναι 1% – 2%, καθώς η χώρα έχει πολύ χαμηλό εκτιμώμενο ποσοστό μεσοπρόθεσμης ανάπτυξης.

Περισσότερα για αυτό αναμένεται να συζητηθούν στο Eurogroup στις 16 Ιουνίου. Πέραν όμως από τη ρήτρα διαφυγής οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών αναμένεται να προτείνουν και την έξοδος της Ελλάδας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας στα τέλη Αυγούστου.

Συγκεκριμένα αυτό που θα προβλέπεται και θα «ξετυλιχθεί» τον Ιούνιο, είναι:

Η Ελλάδα να βγει από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας στα τέλη Αυγούστου.

Η επόμενη έκθεση που θα συνταχθεί για την Ελλάδα και αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το Νοέμβριο, θα είναι η πρώτη σε απλό καθεστώς παρακολούθησης, όπως ισχύει και για τις υπόλοιπες χώρες που είχαν μπει σε μνημόνια, δηλαδή κάθε εξάμηνο αντί για κάθε τρίμηνο που ισχύει έως τώρα, έως ότου αποπληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των δανειακών υποχρεώσεων.

Η συγκεκριμένη έκθεση θα αποτελέσει τη βάση για την απόφαση εκταμίευσης της δόσης που δεν καταβλήθηκε το καλοκαίρι του 2019. Η σχετική απόφαση εκταμίευσης τοποθετείται στο Eurogroup του Δεκεμβρίου του 2022.

Έως το τέλος του έτους η Ελλάδα θα έχει βγει από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας και θα λάβει συνολικά ποσό ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ το οποίο αφορά τα κέρδη από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ κι άλλες κεντρικές ευρωπαϊκές τράπεζες.

Διαβάστε ακόμη

Χάνουν επιδόματα και προστασία κατοικίας λόγω του ΕΝΦΙΑ!

Παρατείνεται η αβεβαιότητα στην αγορά ηλεκτρισμού – Οι δύο κρίσιμες ημερομηνίες και οι ασφυκτικές πιέσεις

Τζεντιλόνι: Μετά το καλοκαίρι η μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας στην Ευρωζώνη

 

Πηγή: newmoney.gr