Κυριακή
23.01.2022

Πώς γίνεται crowdfunding στα κρυπτονομίσματα

Πιθανόν να έχετε δει μία πολύ ενδιαφέρουσα αμερικανική εκπομπή με τον τίτλο «Start-up», όπου νέοι επιχειρηματίες με πρωτότυπες και εν μέρει υλοποιημένες ιδέες, έρχονται αντιμέτωποι με τρεις εκπροσώπους επενδυτικών εταιρειών (venture capitals), προκειμένου να τους πείσουν να επενδύσουν. Οι επενδυτές αφού εξετάσουν πόσο πρωτότυπη είναι η ιδέα, αν καλύπτει ένα κενό της αγοράς, αν έχει αρχίσει να δημιουργεί ένα network effect και διάφορες άλλες παραμέτρους, σύμφωνα με την εμπειρία που διαθέτουν, κάνουν την πρότασή τους.

Και εδώ είναι που ο νεαρός επιχειρηματίας ανακαλύπτει όλη τη σκληρότητα του επιχειρηματικού κόσμου. Οι επενδυτές που μέχρι πρότινος παρουσιάζονταν ως μάννα εξ ουρανού, μοιάζουν τώρα με καρχαρίες έτοιμοι να κατασπαράξουν τη λεία τους, που αισθάνεται ανήμπορη απέναντι στο μέγεθος του θηρευτή.

Οι επενδυτές, προκειμένου να τοποθετηθούν, ζητούν ένα μεγάλο ποσοστό της επιχείρησης, 50%-60%-70%, το μάνατζμεντ της επιχείρησης και διάφορες άλλες παραχωρήσεις. Προκειμένου να αναπτύξουν τη startup τους, οι νέοι επιχειρηματίες δέχονται, αφού η ανάγκη τους για χρηματοδότηση είναι μεγαλύτερη από το προσωπικό τους όραμα, όσο και αν αυτό φαίνεται τώρα σαν άπιαστο όνειρο. Όσο καλό και να είναι το project, χωρίς τα απαραίτητα κεφάλαια είναι καταδικασμένο να μείνει στην αφάνεια. Θα βλέπουν άλλες νεοφυείς επιχειρήσεις να αναπτύσσονται χάρη στα κεφάλαια που κατάφεραν να συγκεντρώσουν.

Και έτσι ήρθαν οι πλατφόρμες crowdfunding (χρηματοδότηση μέσω του πλήθους). Οι νεοφυείς επιχειρήσεις δεν χρειάζονται πλέον μεγάλους επενδυτές, αφού μπορούν μέσω μιας πλατφόρμας να συγκεντρώσουν κεφάλαια από μεγάλο αριθμό πολύ μικρών επενδυτών. Έτσι, με αυτό το τρόπο, δεν παραχωρούν τον έλεγχο της επιχείρησης.

To crowdfunding με την ενσωμάτωση της blockchain τεχνολογίας παίρνει μια άλλη διάσταση, αφού υπεραπλουστεύει τη συμμετοχή του κόσμου σε όποιο μέρος του πλανήτη και αν βρίσκεται, ακόμη και αν δεν διαθέτει τραπεζικό λογαριασμό. Αρκεί φυσικά να κατέχει ένα Ethereum πορτοφόλι.

Το 2017, έγινε έκρηξη στην αγορά των crypto projects, αφού καθημερινά παρουσιάζονταν δεκάδες καινούργια ICO (initial coin offering), δημιουργήθηκε μία τρελή επενδυτική τάση, με κάποια projects να δίνουν πολύ μεγάλες αποδόσεις, αλλά και προσελκύοντας ταυτόχρονα πολλά scams (απάτες).

Σήμερα πλέον η εξέλιξη είναι σημαντική, με τα launchpads να έχουν αναλάβει τη διάθεση των νέων crypto startups. Δεν χρειάζεται πλέον ο μικροεπενδυτής να κάνει από μόνος του εκτεταμένη έρευνα, το αναλαμβάνουν οι πλατφόρμες launchpads.

Στις αποκεντρωμένες εφαρμογές ονομάζονται IDO (initial dex offering) ενώ στα κεντρικά ανταλλακτήρια IEO (initial exchange offering). Με τη δημιουργία των launchpads πέρασε σε άλλο επίπεδο η ασφάλεια του επενδυτή. Οι πλατφόρμες αυτές ανταγωνίζονται στο ποια θα φιλοξενήσει τα καλύτερα projects και θα κάνει το καλύτερο όνομα στην ανάπτυξη των startups. Στις καλύτερες από αυτές, πρέπει να είσαι τυχερός για να μπορέσεις να συμμετέχεις, αφού εκτός από τα προαπαιτούμενα (ελάχιστο αριθμό νομισμάτων της πλατφόρμας, συμμετοχή σε social media), γίνεται και κλήρωση μεταξύ των υποψήφιων επενδυτών.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα με τις τεχνολογικές startups είναι ότι αποτυγχάνουν να παραδώσουν το προϊόν που υπόσχονται. Θέλοντας να δημιουργήσουν ένα καινοτόμο προϊόν που θα κάνει τη διαφορά με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, βάζουν δύσκολους στόχους μπροστά τους και τελικά είναι ελάχιστοι όσοι τα καταφέρνουν να ξεπεράσουν όλα τα εμπόδια: είτε μένουν από δυνάμεις είτε από χρήματα. Η crypto κοινότητα, όμως, παρέχει περισσότερα εργαλεία για την επίτευξη αυτών των στόχων.

Τα ICO συνήθως έχουν κάποια στάδια προσφοράς των tokens. Το πρώτο λέγεται seed sale και μπαίνουν οι αρχικοί επενδυτές, το δεύτερο private sale, όπου για να συμμετέχει κάποιος πρέπει να γίνει από πολύ νωρίς μέλος της κοινότητας και ακολουθούν τα public sales, που μπορεί να γίνουν σε πολλά στάδια αν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον. Για να κρατήσουν την αποκέντρωση, βάζουν ένα όριο στο ποσό συμμετοχής του κάθε επενδυτή. Αυτό μπορεί να είναι από 100- 300 δολάρια μέχρι μερικές χιλιάδες.

Το ιδανικό μοντέλο για πλήρη αποκέντρωση όμως είναι να μην υπάρξει καμιά μορφή presale. Πρόσφατα βγήκε στην αγορά το ENS (ethereum name service), ένα project που χρησιμοποιεί domain names για τις συναλλαγές στο δίκτυο του Εthereum. Δεν έκανε κανένα από τα στάδια προπώλησης, αλλά βγήκε απευθείας στο μάρκετ, δίνοντας το 50% στην κοινότητά του, στους κατόχους domain name και συμμετέχοντες ενεργά στο project με airdrop (το υπόλοιπο 50% στο DAO community treasury). Μέσα σε λίγες μόνο ημέρες έφτασε πάνω από $1,5 δισ. κεφαλαιοποίηση, κάνοντας όλους όσοι ψάχνουν αγωνιωδώς για επενδυτές να μείνουν με το στόμα ανοιχτό.

Στην παρακάτω ιστοσελίδα μπορείτε να δείτε κάποια ενδιαφέροντα στατιστικά για τα ICO, όπως ποιες χώρες έχουν τα περισσότερα https://icobench.com/stats

Η πρόοδος έρχεται με την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών και όχι με την εκτύπωση χρήματος από τις κεντρικές τράπεζες. Η ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων φέρνει νέες θέσεις εργασίας, παραγωγή πλούτου και την ελπίδα στα μάτια της νέας γενιάς. Η ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών από την κοινωνία απαιτεί χρόνο, ειδικά όταν είναι περίπλοκες, όμως, με την πάροδό του, οι τεχνολογίες γίνονται απλούστερες και η κοινωνία πιο εκπαιδευμένη.

 

* Ο Στράτος Ιγγλεζάκης είναι επιχειρηματίας και δραστηριοποιείται στην αγορά τροφίμων τα τελευταία 25 χρόνια. Ειδικεύεται στις πωλήσεις χονδρικής και λιανικής και στην προώθηση προϊόντων μέσω διαδικτύου. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει αφοσιωθεί στην αγορά των κρυπτονομισμάτων και στη λειτουργία ενός κόμβου που επιβεβαιώνει συναλλαγές μέσω Blockchain.

** Το άρθρο δεν αποτελεί προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερόμενων τίτλων. Παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς.

Πηγή: euro2day.gr