Τετάρτη
17.08.2022

Φορολογικά πιστοποιητικά για επιστροφές – εξπρές

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Θα χορηγούνται σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες εφόσον δεν έχουν φορολογικά παραπτώματα, για να λαμβάνουν αυτόματα και χωρίς ελέγχους τις επιστροφές φόρων που δικαιούνται

Φορολογικά πιστοποιητικά θα χορηγεί το υπουργείο Οικονομικών σε «καθαρές» επιχειρήσεις και επαγγελματίες ούτως ώστε να λαμβάνουν αυτόματα και χωρίς ελέγχους την επιστροφές φόρων που δικαιούνται. Πρόκειται για ένα νέο σχέδιο που δρομολογεί το υπουργείο, σε συνδυασμό με τη νέα και αυτοματοποιημένη διαδικασία πίστωσης των ποσών αυτών στους δικαιούχους που «τρέχει» η Ανεξάρτητη Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στόχος των δύο αυτών παρεμβάσεων είναι η απεμπλοκή των συνεπών φορολογουμένων από τους απαρχαιωμένους και γραφειοκρατικούς ελέγχους που επιβάλλονται κάθε φορά που δημιουργείται δικαίωμα επιστροφής φόρου!

Η έκδοση των φορολογικών πιστοποιητικών και η ένταξη τους στη λίστα των «εξπρές επιστροφών» θα γίνεται εφόσον δεν εντοπίζονται φορολογικά παραπτώματα και δεν υπάρχουν ενδείξεις για συμμετοχή σε απάτες. Για όλους αυτούς θα ξεκλειδώνουν άμεσα και κατά προτεραιότητα οι επιστροφές φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ που δικαιούνται, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους που θα πρέπει περιμένουν πολλούς μήνες για να λάβουν την επιστροφή.

Συγκεκριμένα, τα φορολογικά πιστοποιητικά θα χορηγούνται σε επιχειρήσεις που:

■ Εχουν ελεγχθεί για τουλάχιστον τρεις φορολογικές περιόδους και το σύνολο των επιστραφέντων κατόπιν ελέγχων ποσών δεν διαφέρει από το συνολικά αιτούμενο ποσό σε ποσοστό άνω 5%.

■ Δεν έχουν υποπέσει σε φορολογικές και τελωνειακές παραβάσεις.

■ Δεν χαρακτηρίζονται ως ύποπτες για συμμετοχή σε απάτη που αφορά τις ενδοκοινοτικές συναλλαγές, κατόπιν εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου, τα οποία εξετάζονται σε κεντρικό επίπεδο αποκλειστικά και δεν δημοσιοποιούνται.

Πρόσφατη έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου έδειξε ότι στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις περιμένουν ακόμη και πάνω από έξι μήνες για να εισπράξουν από το κράτος την επιστροφή ΦΠΑ που δικαιούνται. Η χώρα μας μαζί με την Ιταλία και την Κύπρο καταγράφουν τους χειρότερους χρόνους στις επιστροφές ΦΠΑ. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Ιταλία καθυστερεί τις επιστροφές ΦΠΑ 62 εβδομάδες, η Κύπρος 43 και η Ελλάδα 31 εβδομάδες.

Την ώρα που το υπουργείο Οικονομικών δρομολογεί το σχέδιο για τα φορολογικά πιστοποιητικά η ΑΑΔΕ προχωρά στην αυτοματοποίηση των επιστροφών ΦΠΑ μέσω της ψηφιοποίησης και απλοποίησης των διαδικασιών. Οι «καθαρές» επιχειρήσεις που θα υποβάλουν το αίτημά τους ηλεκτρονικά και άμεσα θα λαμβάνουν αυτόματα απάντηση για την ημερομηνία επιστροφής του σχετικού ποσού που δικαιούνται.

Το αυτοματοποιημένο σύστημα επιστροφής του ΦΠΑ αποτελεί έργο που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Οπως αναφέρεται στο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2022, η Αρχή θα απλουστεύσει τις διοικητικές διαδικασίες των επιστροφών ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις μέσω της εφαρμογής αυτοματοποιημένων διαδικασιών επιστροφών, της ηλεκτρονικής υποβολής και της διευκόλυνσης της διαδικασίας ανάλυσης κινδύνου για τις αιτήσεις επιστροφής.

Αν και τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι το 2021 η ΑΑΔΕ πάτησε το γκάζι των επιστροφών ΦΠΑ ικανοποιώντας ακόμη και το 90% των αιτημάτων επιστροφής ΦΠΑ μέσα σε 90 ημέρες, εκατοντάδες αιτήματα ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος παραμένουν στα συρτάρια των εφοριών εμφανίζοντας καθυστέρηση άνω των 90 ημερών.
Συγκεκριμένα, η ΑΑΔΕ στο διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2021 διεκπεραίωσε 45.188 αιτήματα, επιστρέφοντας ΦΠΑ ύψους €1,957 δισ. Την ίδια ώρα, όμως, σχεδόν 1.400 αιτήματα επιστροφής ΦΠΑ έχουν κολλήσει στις εφορίες για πάνω από 90 ημέρες, με τις επιχειρήσεις να στερούνται πολύτιμη ρευστότητα μέσω ΦΠΑ σχεδόν €240 εκατ.

Πάντως, η αρχή για τις ταχύτερες επιστροφές ΦΠΑ έγινε με την ενεργοποίηση των ηλεκτρονικών βιβλίων myData. Με το νέο σύστημα η Eφορία γνωρίζει επακριβώς τις συναλλαγές των επιχειρήσεων και μπορεί να ελέγχει αυτόματα τα στοιχεία που εμφανίζουν στα e-βιβλία τους τόσο οι εκδότες όσο και οι λήπτες των παραστατικών.

Ειδικότερα με το myData:

■ Κάθε επιχείρηση και ελεύθερος επαγγελματίας που περνάει ηλεκτρονικά τα τιμολόγια αποκτά έναν μοναδικό αριθμό καταχώρησης ΜΑΡΚ.

■ Τα δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται πρέπει να καταχωρούνται, το αργότερο, μέχρι την 20ή ημέρα του επόμενου μήνα από τη συμπλήρωση της τρίμηνης ή μηνιαίας περιόδου υποβολής δήλωσης ΦΠΑ.

■ Παράλληλα οι λήπτες των τιμολογίων βλέπουν στα δικά τους ηλεκτρονικά βιβλία τα τιμολόγια των εκδοτών. Ταυτόχρονα ενημερώνονται τα φορολογικά έντυπα των δηλώσεων εισοδήματος και ΦΠΑ με τα δεδομένα των βιβλίων, με αποτέλεσμα οι δηλώσεις αυτές να είναι προσυμπληρωμένες και να επιτρέπουν την άμεση διασταύρωση όλων των δεδομένων.

Διαβάστε  ακόμα:

Γρήγορη ανάλυση: Οι 3 λόγοι πίσω από το ακραίο lockdown στη Σαγκάη

Κατώτατος μισθός: Πότε ανοίγει τα χαρτιά της η κυβέρνηση – Τι καλείται να διατηρήσει (vid)

Είναι επίσημο: Πότε θα μπει στους λογαριασμούς το επίδομα ακρίβειας (vid)

Πηγή: newmoney.gr