e-απάτες: Απώλειες πάνω από 33.500 ευρώ/ημέρα το α’ εξάμηνο του 2021 – Πώς οχυρώνονται οι τράπεζες

Περισσότερα από έξι εκατ. ευρώ έκαναν… φτερά από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των Ελλήνων το πρώτο μισό του 2021 – Πως οι τράπεζες έχουν «οχυρώσει» τα συστήματά τους – Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές ενόψει και της εορταστικής περιόδου.

Περισσότερα από έξι εκατ. ευρώ ή 33.500 ευρώ/ημέρα έκαναν… φτερά από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των Ελλήνων το α’ εξάμηνο του 2021, με τις ηλεκτρονικές απάτες να καταγράφουν αύξηση κατά περίπου 4% σε σχέση με το ίδιο περυσινό διάστημα, γεγονός που αναγκάζει τις τράπεζες – ενόψει και της εορταστικής περιόδου – να ξεκινήσουν εκστρατεία ενημέρωσης των καταναλωτών γύρω από ζητήματα ασφάλειας των συναλλαγών.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), σε συναλλαγές, αξίας άνω των 37 δισ. ευρώ τα περιστατικά απάτης αφορούσαν σε συναλλαγές, ύψους πάνω από έξι εκατ. ευρώ, όταν το α’ εξάμηνο του 2020 οι επιτήδειοι κατάφεραν να αποσπάσουν περίπου 5,8 εκατ. ευρώ σε σύνολο συναλλαγών, αξίας σχεδόν 30 δισ. ευρώ. «Από την ανάλυση των περιστατικών απάτης ανά δίαυλο συναλλαγής με κάρτες πληρωμών, δηλαδή α) συναλλαγές σε τερματικά ΑΤΜ, β) πληρωμές σε τερματικά POS και γ) εξ αποστάσεως συναλλαγές χωρίς την φυσική παρουσία της κάρτας (card not present – CNP), προκύπτει ότι το υψηλότερο ποσοστό απάτης αφορά στις τελευταίες», σημειώνει η ΤτΕ.

Συγκεκριμένα, το α’ εξάμηνο του 2021 ο αριθμός των περιστατικών απάτης που καταγράφηκε ανά δίαυλο συναλλαγής ανήλθε σε 995 στις συναλλαγές ΑΤΜ, 11.600 στις πληρωμές POS και 197.000 στις CNP συναλλαγές. Η αντίστοιχη αξία των περιστατικών απάτης διαμορφώθηκε σε 324.000 ευρώ στις συναλλαγές ΑΤΜ, 323.000 ευρώ στις πληρωμές POS και σε 5,4 εκατ. ευρώ στις CNP συναλλαγές. «Εξετάζοντας περαιτέρω την απάτη που διενεργήθηκε στις εξ αποστάσεως συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου διαπιστώνεται ότι οι περισσότερες περιπτώσεις απάτης αφορούν στις συναλλαγές μέσω διαδικτύου, ενώ, ταυτόχρονα, παρατηρείται μεγάλη μείωση των περιστατικών απάτης στις συναλλαγές μέσω ταχυδρομείου/τηλεφώνου», προσθέτει η εποπτική αρχή, υπογραμμίζοντας πως τα περιστατικά απάτης αφορούν κυρίως σε διαδικτυακές συναλλαγές αγορών με εμπόρους του εξωτερικού με κάρτες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα, όπως συνέβαινε και κατά τα προηγούμενα εξάμηνα. «Τα υψηλότερα ποσοστά απάτης στις διασυνοριακές συναλλαγές μέσω διαδικτύου οφείλονται ως επί το πλείστον, στην εκτενέστερη χρήση του διεθνούς τεχνικού προτύπου ασφαλών συναλλαγών 3D Secure από παρόχους υπηρεσιών πληρωμών στην Ελλάδα σε σχέση με τους παρόχους υπηρεσιών από το εξωτερικό», καταλήγει.

Στο πλαίσιο αυτό, οι τράπεζες έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου να «οχυρώσουν» τα συστήματά τους, προσφέροντας στους καταναλωτές ένα ασφαλές περιβάλλον πραγματοποίησης συναλλαγών. Προς επίρρωση:

Η πρόσβαση στα συστήματα της Τράπεζας Πειραιώς ελέγχεται από ειδικά προγράμματα (firewall), τα οποία επιτρέπει τη χρήση συγκεκριμένων υπηρεσιών από τους πελάτες/επισκέπτες, απαγορεύοντας, παράλληλα, την πρόσβαση σε συστήματα και βάσεις δεδομένων με απόρρητα στοιχεία και πληροφορίες της ίδιας. Από την έναρξη έως τη λήξη της σύνδεσής με τη winbank δε, όλες οι πληροφορίες και τα προσωπικά στοιχεία των καταναλωτών κρυπτογραφούνται με βάση το πρωτόκολλο κρυπτογράφησης SSL-128-bit (Secure Sockets Layer). Τέλος, η τράπεζα έχει εγκατεστημένα συστήματα πρόληψης και εντοπισμού απάτης (Fraud Prevention & Detection Systems) για τον έγκαιρο εντοπισμό ασυνήθιστων και ύποπτων συναλλαγών.

Η Eurobank από την πλευρά της, λαμβάνει όλα τα δυνατά μέτρα για να θωρακίσει την ασφάλεια των δεδομένων των πελατών της όταν εκείνοι πραγματοποιούν τις συναλλαγές με τα συστήματά της. Εφαρμόζει σύγχρονα πρωτόκολλα ασφαλείας και αναπτύσσει τεχνολογίες αιχμής για να διασφαλίζει τις συναλλαγές online, τηλεφωνικά και με τις κάρτες. Ενδεικτικά, τα δεδομένα των ηλεκτρονικών συναλλαγών μεταφέρονται με πρωτόκολλο TLS στα 256bit, ενώ οι βάσεις δεδομένων προστατεύονται με προηγμένο Firewall και τεχνολογίες πιστοποίησης ταυτότητας online.

Η Alpha Bank, στα πρότυπα της ευρωπαϊκής οδηγίας για μείωση της απάτης (fraud) στις ηλεκτρονικές συναλλαγές (PSD2 /Ισχυρή Ταυτοποίηση Πελάτη), εφαρμόζει ισχυρή ταυτοποίηση για την έγκριση των e-banking και των e-commerce συναλλαγών. Η ταυτοποίηση των στοιχείων γίνεται πλέον με τη χρήση δύο ή περισσότερων στοιχείων που μόνο οι πελάτες της γνωρίζουν ή έχουν στην κατοχή τους, όπως το 4-ψήφιο PIN, με το οποίο συνδέονται στο myAlpha Mobile App ή τον myAlpha Code κωδικό που λαμβάνουν με Viber/SMS, το κινητό τηλέφωνο, κάποιο μοναδικό φυσικό χαρακτηριστικό, όπως το δακτυλικό αποτύπωμα ή χαρακτηριστικά του προσώπου τους.

Τέλος, η Εθνική Τράπεζα παρακολουθεί διαρκώς τις εξελίξεις σε θέματα ασφάλειας και εφαρμόζει τις πιο προηγμένες μεθόδους διασφάλισης των συναλλαγών, όπως είναι η καθιέρωση των κωδικών μιας χρήσης που παράγονται από το κεντρικό σύστημα της τράπεζας και αποστέλλονται με γραπτό μήνυμα μέσω της εφαρμογής viber ή με SMS  (σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν είναι εφικτή η αποστολή OTP μέσω της εφαρμογής) στον αριθμό κινητού τηλεφώνου που έχει δηλώσει ο χρήστης κατά την εγγραφή του στην υπηρεσία (αφορά σε χρήστες της υπηρεσίας αποστολής ΟΤΡ).

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

  • Προσοχή σε ανεπιθύμητα μηνύματα κειμένου ή μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από την τράπεζα συνεργασίας σας. Εάν περιέχουν ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) και συνημμένα αρχεία μην τα ανοίξετε.
  • Εάν λάβετε μία ύποπτη κλήση από την τράπεζα, με την οποία συνεργάζεστε, κλείστε το τηλέφωνο και επαληθεύστε την κλήση, καλώντας το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζας.
  • Ποτέ μην κοινοποιείτε τα διαπιστευτήρια ασφαλείας σας (user name & password) ή τους κωδικούς για την εκτέλεση συναλλαγής πληρωμής (π.χ. SMS OTP).
  • Μην απαντάτε σε τηλεφωνικές κλήσεις από οποιονδήποτε ισχυρίζεται ότι υπάρχει πρόβλημα με τον υπολογιστή σας.
  • Κάντε λήψη/αναβάθμιση λογισμικού μόνο από επίσημες ιστοσελίδες.
  • Προσοχή στις ανεπιθύμητες κλήσεις που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από παρόχους υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (τηλεφωνία, ενέργεια, ύδρευση, κ.λπ.). Εάν ζητήσουν προσωπικά ή οικονομικά σας στοιχεία μέσω τηλεφώνου κλείστε το τηλέφωνο και καλέστε την εξυπηρέτηση πελατών της εταιρείας.
  • Επαληθεύστε όλα τα αιτήματα για τα προσωπικά σας δεδομένα.
  • Περιορίστε τον αριθμό των προσωπικών σας δεδομένων που μοιράζεστε μέσω διαδικτύου (π.χ. στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης).
  • Να παρακολουθείτε τακτικά τις διαδικτυακές σας τραπεζικές δραστηριότητες και τις κινήσεις της πιστωτικής σας κάρτας.
  • Για να διατηρήσετε ασφαλές το email σας αδειάστε τα εισερχόμενά σας το συντομότερο δυνατόν.
  • ∆ιατηρήστε το λογισμικό σας ενημερωμένο, συμπεριλαμβανομένου του περιηγητή, του αντιικού λογισμικού και του λειτουργικού σας συστήματος. Περιορίστε τον διαμοιρασμό πληροφοριών και δώστε ιδιαίτερη προσοχή όσον αφορά στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
  • Μην ανοίγετε ποτέ ύποπτους ηλεκτρονικούς συνδέσμους ή συνημμένα αρχεία που λαμβάνετε μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνυμάτων SMS.
  • Μην απαντάτε σε ύποπτα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μην επικοινωνείτε τηλεφωνικά με άτομα που ζητούν τα προσωπικά σας στοιχεία

 

Διαβάστε ακόμη

Επίδομα Θέρμανσης: Τέλος χρόνου για αιτήσεις και παραστατικά στο “MyΘερμανση”

Emirates: Τα 25 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα και οι «χρυσές» business στη διακίνηση εμπορευμάτων

Τα δυο Μ που «τρέλαναν» το Μαξίμου, το αφεντικό της ΦΑΜΑΡ, το Hilton γίνεται Conrad και τα νέα ξενοδοχεία της Grivalia 

Πηγή: newmoney.gr