Τετάρτη
01.02.2023

BYD (Πετρόπουλος ΑΕΒΕ): Σήμερα η απόφαση για τον ασφυκτικό κλοιό των Κινέζων στις συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης

Σήμερα «κληρώνει» για τον διαγωνισμό για την προμήθεια των 650 νέων πράσινων λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς αναμένεται να ληφθεί η απόφαση για την προσφυγή της κινεζικής Build Your Dreams (BYD) ύστερα από τον αποκλεισμό της από τον διαγωνισμό του Υπουργείου Υποδομών, ο οποίος χωρίζεται σε πέντε τμήματα συνολικού εκτιμώμενου κόστους 383 εκατ. Ευρώ και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον σημαντικών αυτοκινητοβιομηχανιών από την Ευρώπη και την Κίνα.

Μία προσφυγή, η οποία εκτός από το να κλιμακώνει την επίθεση των Κινέζων κατά της κυβέρνησης έχει δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις, καθώς η αρχική εκτίμηση του Υπουργείου Υποδομών ήταν ότι τα πρώτα λεωφορεία θα καταφτάσουν στη χώρα μας στο Α΄ Τρίμηνο του 2023.

Με αποτέλεσμα οι αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να βρίσκονται υπό τον «κινεζικό κλοιό» και το Υπουργείο να στρέφεται σε λύσεις leasing από τα ΚΤΕΛ, οι οποίες μόνο για το έτος 2023 και την πρωτεύουσα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό τουλάχιστον κατά 33 εκατ. Ευρώ.

Η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, που εκπροσωπεί την κινεζική εταιρεία στη χώρα μας, μπορεί να τονίζει μέσω χρηματιστηριακών ανακοινώσεων ότι θα χρησιμοποιήσει κάθε νομικό μέσο για την επιστροφή στον διαγωνισμό, αλλά δε δίνει απαντήσεις στα όσα έχει αποκαλύψει το mononews από τις αρχές του τρέχοντος έτους σχετικά με τα ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD που «στρίβουν και φρενάρουν από μόνα τους» και τα εργοστάσια της με τα δηλητηριώδη φουγάρα στην Κίνα.

Εν ολίγοις τόσο οι Κινέζοι της BYD, όσο και οι επικεφαλής της Πέτρος Πετρόπουλος εμπνευσμένοι από τη ρήση του αείμνηστου Αριστοτέλη Ωνάση «ρίξτε το στα νομικά, όλο και κάτι θα βγει», υψώνουν νομικά τείχη, χωρίς ωστόσο να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης για λειτουργικές αστικές συγκοινωνίες.

Πετρόπουλος ΑΕΒΕ: Η προσπάθεια να σωθεί η παρτίδα και το ανησυχητικό track-record του Μιχάλη Οικονομάκη

Η εν λόγω προσφυγή συνδέεται άμεσα και με τη χρηματιστηριακή πορεία της Πέτρος Πετρόπουλος, καθώς η μετοχή της εισηγμένης έχει οδηγηθεί σε κατακόρυφη πτώση της τάξης του 27,5% σε ετήσια βάση.

Με αποτέλεσμα η πορεία της εταιρείας να εισέρχεται σε αχαρτογράφητα νερά.

Για την εξέλιξη αυτή αναμφίβολα υπαίτιοι είναι τόσο ο Πρόεδρος της εισηγμένης Μιχάλης Οικονομάκης, όσο και ο Διευθύνων Σύμβουλος, Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος.

Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι ο πρώτος έχει οδηγήσει ήδη στη χρεωκοπία μία εισηγμένη στο παρελθόν. Πρόκειται για την NUTRIART, η οποία παρά την επιτυχημένη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου το 2009 κατά 30 εκατ. Ευρώ, οδηγήθηκε το 2013 στη χρεωκοπία υπό την καθοδήγηση του Μιχάλη Οικονομάκη, ο οποίος όπως αποκάλυψε πρόσφατα το mononews δεν έχει καν πτυχίο πανεπιστημίου.

Τα παραπάνω δημιουργούν ένα πλέγμα μελανών σημείων για την πορεία της εισηγμένης και ως ένα βαθμό η αγκίστρωση της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ από τον διαγωνισμό για τα λεωφορεία μπορεί να εξηγηθεί ως μία προσπάθεια για να «σωθεί η παρτίδα».

Εν τούτοις, οι κινήσεις της εισηγμένης μέσω των νομικών «τερτιπιών» και η επικείμενη προσφυγή στο ΣτΕ-στο ενδεχόμενο απόρριψης της ένστασης από την ΕΑΔΗΣΥ- θα επιβαρύνουν σε σημαντικό βαθμό το επίπεδο των αστικών συγκοινωνιών στην Πρωτεύουσα και τη Συμπρωτεύουσα, οι οποίες έχουν ανάγκη για την προμήθεια νέων και πιο πράσινων λεωφορείων.

Μιχάλης Η. Οικονομάκης
Εκτελεστικός Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, Θεόδωρος Β. Αναγνωστόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος

Ολλανδία: Τα λεωφορεία που στρίβουν και φρενάρουν από μόνα τους

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κινεζική BYD στην Ευρώπη ξεκίνησαν από τα τέλη του 2020, καθώς η προμήθεια 259 ηλεκτρικών λεωφορείων μέσω της Keolis φέρεται να είχε καταστροφικά αποτελέσματα για τις συγκοινωνίες, ενώ τα προβλήματα των ηλεκτρικών λεωφορείων ακόμα να λυθούν παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει δύο χρόνια από τον εντοπισμό τους.

Πιο συγκεκριμένα, ο ολλανδικός τύπος (η εφημερίδα De Stentor και το εξειδικευμένο site PV Magazine) αναφέρεται διαρκώς στα προβλήματα των ηλεκτρικών λεωφορείων της κινεζικής εταιρείας, τα οποία ήταν τα εξής: «χαλασμένη θέρμανση, άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή».

Φωτoγραφία από το ολλανδικό site www.destentor.nl.
Το άρθρο έχει τίτλο “Τα προβληματικά λεωφορεία Keolis επισκευάζονται για δεύτερη φορά”

Μάλιστα, τα προβλήματα αυτά είχε επιβεβαίωσε και ο CEO της Keolis, σε απάντησή του προς σχετικό ερώτημα που του είχε θέσει το mononews. Αυτά σύμφωνα πάντοτε με τα ολλανδικά μέσα, προκαλούσαν τρόμο στους Ολλανδούς οδηγούς, ενώ και το μεγαλύτερο εργατικό σωματείο της χώρας (FNV) εξέφραζε τις αντιδράσεις του.

Τα δηλητηριώδη φουγάρα στην Κίνα

Εκτός, όπως, από τα προβλήματα εκτός έδρας η BYD έχει να αντιμετωπίσει ακόμα πιο ανησυχητικές καταστάσεις στο εσωτερικό, καθώς τα εργοστάσια της στην Κίνα έχουν εξελιχθεί, όπως αναφέρεται σε report της Goldman Sachs, σε υγειονομικές βόμβες για τους κατοίκους που μένουν κοντά τους.

Αναλυτικότερα, η αναφορά της διεθνούς τράπεζας, που «καίει» την BYD, κάνει λόγο εκθέσεις που αναφέρονται σε εκπομπή επικίνδυνων ουσιών, οι οποίες είναι ύποπτες για καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία.

Επισημαίνεται, δε, ότι έχουν διαταχθεί από τις τοπικές αρχές έρευνες για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της ΒYD στην πόλη της Τσανγκσά, στην Κίνα ύστερα από καταγγελίες κατοίκων για επιδείνωση της υγείας τους με πολλούς να εμφανίζουν ρινορραγία.

Ρυπογόνες ουσίες που προκαλούν καρκίνο, ρινορραγίες και μεταλλάξεις αναφέρει η σχετική έκθεση

Η πορεία του διαγωνισμού

Ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών προκηρύχθηκε στα τέλη του περασμένου έτους και βάσει χρονοδιαγράμματος αναμενόταν τα πρώτα πράσινα λεωφορεία να αρχίσουν να καταφθάνουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη το Α΄Τρίμηνο του 2023, ενώ έως τα τέλη του 2022 θα γνωρίζαμε τους αναδόχους σε καθένα από τα τμήματα του διαγωνισμού.

Σημειώνεται πως η BYD συμμετέχει -και αποκλείστηκε- από το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού, το οποίο αφορά την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων εκτιμώμενου κόστους 124,6 εκατ. Ευρώ, στον οποίο συμμετέχουν επίσης οι IRIZAR και Yutong.

Επίσης, η κινεζική εταιρεία διεκδικεί και το τέταρτο τμήμα προϋπολογισμού 45,3 εκατ. Ευρώ για 100 ηλεκτρικά λεωφορεία, και κινδυνεύει αποκλειστεί και από αυτό, εάν η ΕΑΔΗΣΥ απορρίψει την προσφυγή της. Οι υπόλοιποι διεκδικητές είναι οι IVECO, IRIZAR και Van Hool.

Σχετικά με τα άλλα τμήματα του διαγωνισμού, το πρώτο (100 υβριδικά λεωφορεία, προϋπολογισμός 31 εκατ. ευρώ) βγήκε άγονο, στο δεύτερο (200 λεωφορεία CNG, προϋπολογισμός 59 εκατ. ευρώ) δίνουν μάχη οι IVECO και Industria Italiana Autobus, και για το τρίτο (100 αρθρωτά λεωφορεία CNG, προϋπολογισμός 43 εκατ. ευρώ) έχει υποβληθεί μία προσφορά από την IVECO.

Η κρίσιμη απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω προβλήματα αλλά και τις καθυστερήσεις που δημιουργεί η περαιτέρω παρεμπόδιση της διαδικασίας δημοπράτησης των πράσινων λεωφορείων για τη λειτουργία του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ, η Πρόεδρος της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), Νίκη Θεοτοκάτου, καλείται να πάρει μία πάρα πολύ σημαντική απόφαση.

Αυτή θα επηρεάσει την πορεία του διαγωνισμού, καθώς ο αποκλεισμός της BYD από το πέμπτο υπό-εργο θα σημάνει και τον αποκλεισμό της από το δεύτερο υπό-εργο, ενώ αναμφίβολα κανείς φορέας, τόσο το Υπουργείο όσο και ο ΟΑΣΘ δε θα ήθελε να καταφθάσουν στην Ελλάδα προβληματικά λεωφορεία, για τα οποία θα έχουν διατεθεί πόροι από τα ευρωπαϊκά κονδύλια.

 

 

Πηγή: mononews.gr