Παρασκευή
20.05.2022

Ανάσταση τζίρου Μάρτιο και Απρίλιο παρά τον πόλεμο (πίνακας)

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

«Ο πόλεμος δεν έκανε τη ζημιά που περιμέναμε στην οικονομία», ανέφερε ανώτατος κυβερνητικός αξιωματούχος – Αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά 39,1% σε σχέση με πέρυσι δείχνουν τα στοιχεία των τραπεζών – Λιανεμπόριο και τουρισμός οδηγούν την κούρσα

Αντεξαν στα χειρότερα -και πάλι- η αγορά και η ελληνική οικονομία. Μετά την ανάκαμψη των πωλήσεων τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2022, τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο τζίρος των επιχειρήσεων έχει εκτοξευτεί στα ύψη.

Και παρά τις προσδοκίες της αγοράς για πτώση τζίρου από τον Μάρτιο και μετά, τα στοιχεία των τραπεζών για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και πληρωμές (μέσω κινήσεων λογαριασμών, ebanking, POS κ.λπ.) δείχνουν νέο και μεγαλύτερο άλμα-ρεκόρ κατά 39,1% σε σχέση με το 2021.

Τα ακόμα καλύτερα όμως έρχονται τον Απρίλιο, όπου τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι η τάση αύξησης του τζίρου κατά 39% συνεχίζεται και διατηρείται και τον τρέχοντα μήνα!

«Ο πόλεμος δεν έκανε τη ζημιά που περιμέναμε στην οικονομία», ανέφερε ανώτατος κυβερνητικός αξιωματούχος σχολιάζοντας τα στοιχεία για την πορεία του εμπορίου και των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Shopping ξανά

Περισσότερο από ποτέ ίσως, μετά την καραντίνα και το ξέσπασμα του πολέμου στην Ευρώπη, ο Ελληνας καταναλωτής μοιάζει να στρέφεται στη διασκέδαση και σε τρόπους που αλλάζουν την ψυχολογία του.

Τα στοιχεία που αποκαλύπτει το «b.s.» δείχνουν ότι το μεγαλύτερο άλμα των πωλήσεων τον -δύσκολο- Μάρτιο καταγράφεται στους εξής τομείς:

■ Διόδια (για ταξίδια και εκδρομές): +87%
■ Καλλυντικά – είδη προσωπικής φροντίδας: +128%
■ Χόμπι και παιχνίδια: +200%
■ Αεροπορικά εισιτήρια και πρακτορεία ταξιδίων: +300%
■ Εστιατόρια και διασκέδαση: +318%
■ Ρούχα (ανδρικά, γυναικεία, παιδικά): +326,5%
■ Ξενοδοχεία: +365%

Σε αυτούς τους επτά κλάδους οι καταναλώσεις αυξήθηκαν κατά 220 εκατ. ευρώ παραπάνω σε σύγκριση με πέρυσι. Ακολουθούν με επίσης μεγάλη άνοδο οι αγορές για ανανέωση της κατοικίας και άλλες ανάγκες (ακόμα και φροντίδας υγείας).

Αντιθέτως, υποχωρούν σημαντικά σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες της πανδημίας οι αγορές τροφίμων, οι πωλήσεις μέσω κούριερ και οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Ανάσταση πωλήσεων

Συνολικά η χρονιά ξεκίνησε με το δεξί για την αγορά, καθώς η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία ανακοίνωσε επισήμως για τον Ιανουάριο αύξηση του τζίρου στο λιανεμπόριο 13,9%. Τότε τα προβλήματα ήταν ακόμα η αβεβαιότητα για τη μετάλλαξη «Omicron» και το κύμα ακρίβειας που είχε ξεκινήσει.
Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κατέγραφαν αντίστοιχα συνεχή αυξητική τάση: από 19,2% τον Ιανουάριο σε 30% τον Φεβρουάριο πριν από την εκτόξευση του τζίρου τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.

Το θαύμα της αύξησης των πωλήσεων εν καιρώ πολέμου και υπό συνθήκες τεράστιας αβεβαιότητας έχει εξήγηση: αποδίδεται -εν μέρει- στην αύξηση των τιμών, και ειδικά της ενέργειας και των καυσίμων, που φουσκώνουν τα έσοδα των επιχειρήσεων.

Η πραγματική αύξηση των πωλήσεων όμως στο α’ τρίμηνο (από 13,9%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιανουάριο έως και 39% βάσει των ηλεκτρονικών συναλλαγών) είναι πολλαπλάσια από τη διόγκωση που επέφερε ο τιμάριθμος, ο οποίος έτρεχε με 6,2% τον Ιανουάριο, με 7,2% τον Φεβρουάριο και με 8,9% τον Μάρτιο (σε ετήσια βάση).

Είναι ενδεικτικό ότι από τα 645 εκατ. ευρώ επιπλέον είσπραξης των επιχειρήσεων μέσω τραπεζών τον φετινό Μάρτιο, στην ακρίβεια ενέργειας αποδίδονται άμεσα ή έμμεσα το 30% ή τα 200-230 εκατ. ευρώ.

Και συγκεκριμένα:

■ Πρατήρια καυσίμων: 120 εκατ. ευρώ επιπλέον ή +72,4% φέτος.
■ Πάροχοι ενέργειας, αερίου, πετρελαίου θέρμανσης κ.λπ.: 50 εκατ. επιπλέον ή +103,4%.
■ Αεροπορικά εισιτήρια (αν και ανήκουν στη διασκέδαση, εμπεριέχουν μεγάλες αυξήσεις καυσίμων και κομίστρων): 55 εκατ. ευρώ ή +300%.

Κρίσιμο δίμηνο

Το α’ δίμηνο της χρονιάς ο τζίρος των επιχειρήσεων επηρεάστηκε θετικά λόγω της μη ύπαρξης σημαντικών περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό (με εξαίρεση την εστίαση τον Ιανουάριο), αλλά και των σημαντικών ανατιμήσεων σε σχεδόν όλο το φάσμα προϊόντων και υπηρεσιών.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος στο λιανεμπόριο τον Φεβρουάριο είχε αύξηση 400 εκατ. ή +18,8% έναντι του ίδιου μήνα πέρυσι. Και σε ετήσια βάση ο τζίρος των μεγάλων επιχειρήσεων (με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων) αυξήθηκε κατά 40%: τον Φεβρουάριο του 2022 διαμορφώθηκε σε 24,40 δισ. ευρώ έναντι 17,44 δισ. τον Φεβρουάριο του 2021 (μήνας κατά τον οποίο λιανεμπόριο και εστίαση ήταν κλειστά λόγω πανδημίας, ενώ υπήρχαν και μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας).

Στο β’ δίμηνο, όμως, αναμενόταν ότι η ανοδική πορεία θα ανακοπεί, ως αποτέλεσμα των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων, οι οποίες εντάθηκαν ιδιαίτερα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου.

Παρά το καπέλο ακρίβειας στις τιμές, το σοκ των λογαριασμών ρεύματος και την αβεβαιότητα για το διαθέσιμο εισόδημα, η ζήτηση φαίνεται σαν να μην έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα, είτε λόγω ανάγκης για αλλαγή ή φυγή από την καταπιεστική πραγματικότητα ή ενδεχομένως από αισιοδοξία και εμπιστοσύνη των νοικοκυριών σχετικά με τη μελλοντική οικονομική τους κατάσταση και την κατάσταση της εθνικής οικονομίας.

Διαβάστε ακόμη

Ανακατατάξεις και πωλητήρια φέρνει στην αγορά η ενεργειακή ακρίβεια

ΕΝΦΙΑ: Στο α’ δεκαήμερο Μαΐου τα εκκαθαριστικά

Επαναλειτουργεί από το μεσημέρι το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά

 

Πηγή: newmoney.gr